ایران نوین

Tuesday, April 21, 2009

نصرت الله امينی يکی از نجات دهندگان تخت جمشيد درگذشت



جبهه ملی ایران درگذشت زنده یاد نصرت الله امینی، یک از چهره های برجسته نهضت ملی ایران و از یاران نزدیک و مورد اعتماد مصدق بزرگ را به ملت ایران و خانواده گرانقدر ایشان تسلیت می گوید.

زنده یاد نصرت الله امینی در دولت مصدق، نخست به سمت بازرس نخست وزیری و سپس به عنوان شهردار تهران برگزیده شد، و هنوز به علت خدمات ارزنده و ماندگارش بهترین شهردار تاریخ معاصر ایران بشمار می آید. وی همچنین وکیل خصوصی دکتر مصدق و یکی از وصی های او بود. نصرت الله امینی عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود که در کنگره جبهه ملی ایران در سال 1341، دوباره به عضویت شورای مرکزی انتخاب شد.

پس از انقلاب 57، امینی برای مدت کوتاهی استاندار فارس شد و در همان زمان بود که در برابر اقدام خلخالی که قصد داشت با بولدوزر تخت جمشید را ویران کند، ایستاد و به نیروهای نظامی فارس آماده باش داد تا از این اقدام ضد بشری جلوگیری کنند.

تهران - یکم اردیبهشت 1388

شورای مرکزی جبهه ملی ایران:

ادیب برومند، دکتر مه لقا اردلان، مهندس عباس امیرانتظام، بانوفرشید افشار، دکتر داود هرمیداس باوند، مهندس مرتضی بدیعی، دکتر جهانشاه برومند، عیسی خان حاتمی، مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی، دکتر پرویز دبیری، جمال درودی، حسین راضی، غلامرضا رحیم، دکتر علی رشیدی، مهندس کورش زعیم، دکتر خسرو سعیدی، حسین شاه حسینی، حسن شهیدی، مهندس حسین عزت زاده، سرلشگر بازنشسته ناصر فربد، دکتر محسن فرشاد، اصغر فنی پور، حسن قدیانی، دکتر باقر قدیری اصلی، پریچهر مبشری، منوچهر ملک قاسمی، هرمز ممیزی، دکتر سید حسین موسویان، دکتر مهدی مویدزاده، دکتر علی اکبر نقی پور، ابوالفضل نیماوری



گفت یکی خواجه سنایی بمرد

مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد


بدینوسیله درگذشت" نصرت الله امینی " آخرین بازمانده کابینه دکتر محمد مصدق بزرگ را به آگاهی هم میهنان گرانقدر می رسانیم.

نصرت الله امینی حقوقدانی عدالت گرا،انسانی شریف،میهن دوستی مصدقی و آزادیخواهی راستین بود که در تمام زندگانی پر بارش به آرمانهای نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق وفا دار ماندو در زمان دولت ملی دکتر مصدق در شهرداری تهران ودر سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی خدمات شایانی به ملت ایران ارائه داد.

در زمانیکه دکتر محمد مصدق به حکم دادگاه فرمایشی در تبعید به سر می برد، او از معدود کسانی بود که پیوسته به دیدارش می شتافت و در حد توان خویش او را یاری کرده و در شمار افراد مورد اعتماد او بود که وی را به وصایت خویش بر گزید .

شادروان نصرت الله امینی با بسیاری از شخصیتهای بزرگ هم عصرش از جمله زنده یاد"علی اکبرخان دهخدا، میرزا طاهر خان تنکابنی و بسیاری دیگر از شخصیتهای علمی و سیاسی خوش نام و مورد اعتماد ملت همراه و همنشین بود.

پس از انقلاب 57 ،کوتاه زمانی استاندار فارس بود ولی در اعتراض به مداخله های غیر قانونی کمیته ها و روحانیون و نهادهای فرا قانونی استعفا داد. وی در همان زمان کوتاه قاطعانه به پشتیبانی مردم غیور استان فارس از جمله کسانی بودکه در برابر تصمیم "خلخالی"و نیروهای تندروی مذهبی برای تخریب تخت جمشید ایستاد و گفت برای این کار باید از پیکر بی جان من بگذرند.

وی در زندگانی شخصی خود نیز انسانی درستکار و مقید به اصول والای اخلاقی بودو پیوسته در پی گره گشایی از کارهای فروبسته هم میهنانش می کوشید.

باری از مرگ گریزی نیست اما خوشا بر او که نام نیک و یادمانی نامیرا از فضایل اخلاقی برای نسل ما به جای گذاشت تا بدانیم که پیروان راستین دکتر محمد مصدق چگونه می زیند و چگونه در می گذرند.



از شمار دو چشم یک تن کم

واز شمار خرد هزاران بیش

یادش پایا و راهش پویا باد

دفتر پژوهشهای جبهه ملی ایران

دکتر علی حاج قاسمعلی ،دکتر حسین مجتهدی،مهندس آرش رحمانی ، مهندس حمید رضا خادم،مهندس آرش رحمانی




کسی که در اوج انقلاب برای جلوگيری از ويرانی تخت جمشيد به نيروی انتظامی فارس آماده باش داد و مقابل حجت الاسلام خلخالی و تندروهای ديگرايستاد و گفت:

برای چنین اقدام خائنانه ای، باید از روی جنازه ی من عبور کنند



نصرت الله امينی، يکی از شخصيت های سياسی و از حقوقدانان خوشنام ايران در سن 94 سالگی زندگی را وداع گفت او در سال 1915 ميلادی در اراک به دنيا آمد، در نوجوانی به تهران رفت، در دارالفنون ادبیات و زبان فرانسوی را آموخت، و سپس به دانشگاه نوبنیاد تهران رفت. در سال ۱٩٣٨ (۱٣۱٧) از دانشکده ی حقوق این دانشگاه فارغ التحصیل شد. وی از زمان دانشجویی کار خود را به عنوان نخستین کتابدار کتابخانه ی وزارت دادگستری آغار کرد، و بعدها به عنوان بازرس این وزارتخانه به کار خود ادامه داد. او مدتی نيز شهردار تهران بود و همچنين در کابينه دکتر مصدق رييس سازمان تامين اجتماعی بود. در سال 1970 همراه با همسر و فرزندانش ايران را ترک گفت و ساکن حومه واشنگتن در آمريکا شد. همزمان با انقلاب اسلامی به ايران رفت و در کابينه مهندس بازرگان به سمت استاندار فارس منصوب شد. ولی تنها يک ماه توانست در اين سمت بماند به اعتراض و نسبت به عملکرد انقلابيون استعفا داد و اندکی پس از آن دوباره به آمريکا بازگشت و تا پايان عمر در اين سرزمين ماندگار شد. در يک ماهی که او در فارس بود مصادف با تصميم حجت السلام خلخالی و انقلابيون تندروی اسلامی برای ويران کردن آثار باستانی و به ويژه تخت جمشيد شد. دکتر پرويز ورجاوند از تهران و ايشان در فارس به شدت مقابل اين ايران ستيزی ايستادند. نصرت الله امينی در حالی که مردم شيراز و مرودشت همراهی اش می کردند به نيروی انتظامی برای جلوگيری از ورود آن ها به تخت جمشيد آماده باش داد. و رسما اعلام کرد که مانع آن ها خواهدشد. و به اين ترتيب نام زنده ياد نصرت الله امينی اکنون به عنوان کسی که از تخريب تخت جمشيد جلوگيری کرد در تاريخ ما ثبت خواهد شد. شرح اين واقعه را از زبان خودشان و در مصاحبه ای که دو سال قبل با خانم فريبا امينی داشتند، اين گونه می شنويم: « خلخالی قاضی بدنام صادر کننده ی حکم اعدام ها و اوباش هایش، اعلام کردند برای ویران کردن تخت جمشید می آیند. من در عکس العمل به این گفته، در یک نطق رادیویی اعلام کردم برای چنین اقدام خائنانه ای، باید از روی جنازه ی من عبور کنند. به نظامیان هم دستور دادم، که برای ورود آنها به شیراز آماده باشند. اما پیش از اجرای مأموریت کثیفشان، به آنها دستور داده شد که به تهران باز گردند



کميته بين المللی نجات پاسارگاد









Balatarin

No comments: